شناخت انواع دستگاه جوشکاری و طرز تنظیم کردن آنان

یکی از ملزومات لازم برای جوشکاری کردن دستگاه جوشکاری است که شناخت انواع و کاربرد آن می تواند در این کار کمک زیادی به جوشکاران کند. مقاله حاضر در این راستا کمک‌کننده خواهد بود.

خصیصه های جریان داخل شونده به محل جوشکاری:

نوع جریانهای الکتریکی در نیروگاهها به وسیله ی ژنراتور های در مقیاس بزرگ به وجود می آید و بنیان آن بر عامل وجود توان محرک جهت گردش ژنراتور نیروگاهی، آن را طبقه بندی می نمایند. مانند نیروگاه آبی، نیروگاه های بخار، نیروگاه های گازی، نیروگاه های سیکل ترکیبی و نیروگاه های اتمی. در غالب موردها می بایست انرژی به وجود آمده از این نیروگاه های مختلف، تا هزاران و یا بیشتر، مسافت را بپیمایند تا به کارگاه های کوچک، یا دستگاه جوشکاری خانگی و یا هر نوع کارگاه دیگری برسد.
به این علت که میزان توان الکتریک به هدر رفته ، به حالت گرما در حین منتقل شدن از راه سیم ها و اتصالاتی، که جریان را منتقل می نمایند ، اتصالات جریان با نیروی ثانویه ی میزان انتقال تناسب دارد. به همین دلیل . جهت کم کردن هدر رفت و خسارات جریان الکتریکی در حین انتقال به کارگاه های مصرف کننده در دستگاه جوشکاری ،میزان توان الکتریکی جریان را به وسیله ی استیشن های بالا برنده میزان قدرت الکتریکی که در کنار نیروگاه ها ساخته می شود، افزایش می دهند.

انواع دستگاه جوشکاری:

ترانس های جوش :

ترانس ها ابتدایی ترین دستگاه جوشکاری و با مقدار جریان پایین ولی قدرت انتقال بالا به خطوط” اِی سی” می باشند  که در واقع مبدل جریان نیروگاهی به جریانی با میزان زیاد اما با نیروی تولید الکتریسیته ی پایین می باشد. در ترانس های جوش دستگاه جوشکاری ، به صورت معمولی یک اتصال کارگاهی به برق شهری متصل می گردند و از طریق دو استیشن خروج که اتصالات انبر و اتصال آنان به آنان متصل می گردد، مقدار برق مورد نیاز دستگاه جوشکاری را در اختیار جوشکار برای جوشکاری قرار می دهد.
در این حالت اتصال اول ، یعنی انبر وظیفه ی آب کردن الکترودها به وسیله ی گرما و حرارت ناشی از برق که به گرما تبدیل می شود را ، عهده دار است. و سیم اتصال که در انتهای خود یک چفت قیچی مانند دارد به یک پوشش فلزی ، فرقی نمی کند که چه چیزی باشد(ممکن است پایه ی یک تابلو باشد یا یا ورق و یا هر چیز دیگر) متصل می گردد تا تقریبا حالت ارت را برای دستگاه جوشکاری و جوشکار ایجاد کند و مانع خطرات متفاوت برای جوشکاری حین کار با دستگاه جوشکاری گردد.
بنیان این نوع دستگاه جوشکاری بر دو سیم پیچ که در اصطلاح به آنها سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه گفته می شود ، استوار است. این نوع دستگاه جوشکاری ها برای خاموش و روشن شده به کلید روشن و خاموش شدن مجهز هستند .بخاطر ایمنی بیشتر، جوشکار تنها موقع استفاده از دستگاه جوشکاری باید آن را روشن کند و در پایان جوشکاری ، سریعا دستگاه جوشکاری را خاموش نماید.

رکتیفایر جوشکاری:

به سیستم های مبدلی که جریان مداوم 370 یا 220 ولتی وارده به کارگاه را به جریان خطی “دی سی” مورد استفاده در جوشکاری تبدیل می نمایند، رکتیفایر گفته می شود. این نوع دستگاه جوشکاری ها معمولا با برق سه فاز فعالیت می کنند. در واقع رکتیفایرها، همان ترانس های جوش هستند که یک فرایند تک جهت کننده الکتریکی به آنان اضاف شده است.
در رکتیفایر تغییرات آمپراژ دستگاه جوشکاری از طریق دستگاه پتانسیومتر با یک وسیله چرخشی انجام می گیرد. آمپراژ تنظیم شده بر روی یک مانیتور کوچک که روی دستگاه جوشکاری قرار دارد ،قابل مشاهده است. این سیستم ممکن است دارای دو طیف گوناگون ، اولی جهت جوشکار با علامت اختصاری “اس ام اِی دابلیو” و دومی برای جوشکاری با  نام اختصاری “جی تی اِی دابلیو” بر روی دستگاه جوشکاری باشد.

موتورهای جوش:

موتورهای جوش در محل های جوشکاری سازه های فولادی و یا در راه سازی یا پل سازی استفاده می گردند. این دستگاه جوشکاری دارای موتوری بنزین سوز یا گازوئیل سوز هستند، که از طریق کلید روشن و خاموش به کار می افتند . باقی اتصالات این دستگاه جوشکاری، مانند انبر جوش و سیم اتصال مانند دیگر دستگاه جوشکاری ها، در این دستگاه جوشکاری نیز به همان صورت نصب می گردد.

 

برای خرید الکترود جوشکاری از وب‌سایت ایلیاصنعت کلیک کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *