معرفی الکترود روکش دار و کاربرد آن ها در جوشکاری

الکترود ها معمولا دارای پوشش های بسیار مختلفی بوده، که هر کدام از آنها بر اساس نوع پوشش دارای مزایای مختلفی می باشند. الکترود روکش دار می تواند وظایف بسیار مهمی در انجام هر چه بهتر جوشکاری داشته باشد. بدین ترتیب نباید از اهمیت روکش الکترود در هنگام انتخاب الکترود مناسب غافل شد.
توضیحاتی در مورد الکترود روکش دار
الکترود روکش دار معمولا به نمونه هایی از الکترود اطلاق می گردد که در جوشکاری قوس الکتریکی دستی یا SMAW مورد استفاده قرار می گیرند. الکترود روکش دار معمولا از یک مفتول فلزی و لایه ای به عنوان روکش تشکیل شده است. جنس روکش همه الکترود ها یکسان نبوده و بر اساس نوع فلز مبنا می توان الکترود مخصوص را انتخاب نمود. معمولا روکش این نوع از الکترود ها دارای وظایف بسیار زیادی بوده، این موضوع باعث شده تا در صنعت از این نمونه الکترود ها استفاده بسیار گسترده ای بشود.

وظایف روکش در الکترود روکش دار:

الکترود روکش دار معمولا تاثیر بسیار زیادی در کیفیت جوشکاری و خواص مکانیکی و فیزیکی جوش دارد، اغلب این تاثیرات به خاطر وجود روکش می باشد. یکی از وظایف اصلی روکش الکترود محافظت حوضچه مذاب در برابر اکسیژن و ازت می باشد. بدین ترتیب مشکلاتی مانند حفره در جوش به وجود نمی آید. از دیگر مزایای اصلی روکش الکترود می توان به ایجاد سرباره بر روی جوش اشاره نمود. سرباره کمک می کند تا پس از پایان جوشکاری جوش آهسته تر سرد شده تا ساختار مولکولی  فلز جوش ترد و شکننده نشود. روکش الکترود می تواند اکسید ها و آلودگی هایی که در سطح قطعه کار وجود داشته را از بین ببرد. بدین ترتیب از کم شدن مقاومت خط جوش کاسته نمی شود. روکش الکترود می تواند برای شروع راحت تر قوس، پایداری قوس و همچنین کم شدن پاشش مذاب تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. از دیگر وظایفی که روکش الکترود داشته، کمک به ذوب شدن فلز پایه برای ایجاد جوشی محکم تر و یکنواخت تر می باشد. معمولا در الکترودهای روکش دار از موثر ترین وظایف روکش این است که شکل ظاهری جوش را بهبود بخشیده و سرعت جوشکاری را نیز بیشتر می نماید.

آشنایی با نمونه های مختلف الکترود روکش دار:

الکترود روکش دار را از نظر نوع روکش می توان به شش دسته کلی تقسیم بندی نمود، هر کدام از این روکش ها می توانند مزایایی داشته باشند. در اینجا به صورت مختصر این 6 نوع روکش معرفی خواهند شد.

1-   سلولزی

الکترود روکش دار سلولزی با توجه به اینکه با تجزیه ئیدروژن آزاد شده گرمای بسیار زیادی را تولید می نمایند، این موضوع باعث شده تا جوش ایجاد شده با این الکترودها نفوذ بسیار زیادی داشته باشد. بدین ترتیب برای پاس ریشه گزینه ای بسیار مناسب می باشند. علاوه بر عمق نفوذ انجماد نیز بسیار سریع بوده،

از این رو برای جوش سربالا یا سرازیر بسیار مناسب می باشد. از جریان های مختلف می توان برای این نوع الکترودها استفاده نمود، اما بهتر است در صورت امکان از جریان DC استفاده شود. الکترود E6010 نمونه ای از این الکترودها به شمار می رود.

2 و 3- روتیلی

الکترود روکش دار روتیلی علاوه بر داشتن Tio2 یا روتیل در ترکیبات خود، مقداری سدیم و پتاسیم نیز داشته، این موضوع باعث شده تا قوس آرامش بیشتری داشته و پاشش به حداقل برسد، اما در عوض نفوذ این نوع الکترودها نسبت به کلاس سلولزی کمتر می باشد. این نمونه از الکترودها به رطوبت حساسیت خاصی نداشته و کار کردن با آنها بسیار راحت می باشد. جدا شدن راحت سرباره یا گل جوش و همچنین امکان استفاده از جریان AC و DC از دیگر مزایای این نمونه از الکترودها می باشد. الکترود E6013 از معروف ترین الکترودهای روتیلی می باشد.

4-   اسیدی

این نمونه از الکترودها دارای پوشش نسبتا ضخیم تری نسبت به مدل های قبلی می باشند. از این رو حجم سرباره در این نوع از الکترود ها بیشتر می باشد. جوش ایجاد شده با این الکترودها ظاهر بسیار مناسبی داشته و گل جوش یا سرباره ان نیز به راحتی جدا می شود، اما نفوذ این نوع از الکترودها کمتر می باشد. الکترود E7017 از نمونه های معروف این دسته از الکترودها به شمار می رود.

5-   اکسیدی

الکترود روکش دار اکسیدی دارای مقدار زیادی پودر آهن در ترکیبات خود هستند. بدین ترتیب پوشش این نوع از الکترودها نیز نسبتا ضخیم می باشد. سطح جوش ایجا شده توسط این نمونه از الکترود ها بسیار صاف و مناسب بوده و برداشتن سرباره ایجاد شده نیز بسیار راحت می باشد. الکترود E6019 از معروف ترین الکترودهای مربوط به کلاس اکسیدی می باشد.

6-   قلیایی

الکترود روکش دار قلیایی از موادی مانند Cao، Tio2 و Mgo در پوشش خود بهره مند می باشد. به خاطر هیدروژن کم معمولا کیفیت جوش ایجاد شده توسط این دسته از الکترودها بسیار بالا می باشد. در جوشکاری با این نوع الکترودها طول قوس را تا حد امکان کم انتخاب نمایید. بهتر است این الکترودها قبل از استفاده در کوره قرار بگیرند تا رطوبت آنها به کمترین حد ممکن برسد. الکترودهای E7018 و E6016 و E7026 از کاربردی ترین الکترودهای این گروه به شمار می روند. فروش انواع الکترود روکش دار به صورت اینترنتی می تواند کمک کند تا همه شرکت ها و کارگاه های صنعتی و سایر مراکزی که به این الکترود ها نیاز داشته، بتوانند به راحتی آنها را تهیه نمایند.

 

برای خرید این محصولات از وب سایت ایلیا صنعت از اینجا اقدام نمایید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *