معرفی الکترود الکترود 1006Y و کاربرد های آن در جوشکاری

استفاده از الکترودها در جوشکاری نه تنها برای جوش بلکه برای سوراخ کردن و شیارزنی هم مناسب هستند.
وجود الکترودهایی همانند الکترود 1006Y در جوشکاری این امکان را فراهم می کند تا دقت در جوشکاری بالا رفته و در نتیجه دو فلز و یا آلیاژ را بتوانید با استحکام و ایمنی بیشتری به یکدیگر وصل نمایید.
الکترودها یک میله فلزی و یا گرافیتی هستند که اطراف آن را یک پوشش فرا گرفته است. در داخل این پوشش موادی من جمله آهک، سلولز، اکسید سدیم و… وجود دارد که مهمترین ویژگی های این پوشش، ایجاد عایق است.
الکترودها انواع مختلفی دارند که الکترود 1006Y یکی از انواع پرکاربرد آن ها هستند. با توجه به اینکه هر نوع الکترود کاربرد خاص خود را دارد لذا شما باید قبل از خرید، دقت کنید که آیا برای مثال الکترود 1006Y برای کار شما و هدف جوشکاری مناسب هست یا خیر. در این مقاله شما می توانید از ویژگی ها و کاربردها این نوع الکترود آشنا شوید.

ویژگی ها و کاربردهای الکترود 1006Y:

  • 1- یکی از مهمترین ویژگی های الکترود 1006Y تنوع در اندازه و وزن الکترود است که منجر به افزایش دامنه کاربردی آن ها می شود. هر مدل از این نوع الکترود کاربردهای خاص خود را دارد در نتیجه شما ابتدا باید محل و هدف استفاده از الکترود  1006Y را مشخص کرده و سپس گزینه مناسب را خریداری نمایید.
  • 2- در صورتی که بخواهید در فولاد، چدن، مس و… برش، شیار و یا سوراخی ایجاد نمایید می توانید از این الکترود  استفاده کنید. این الکترود کمک می کند تا برش های و شکاف های منظم و یکدست برای شما ایجاد شود. برای مثال ایجاد سوراخ های منظم و به ترتیب در یک فلز می تواند به کمک الکترود 1006Y صورت گیرد.
  • 3- علاوه بر آنچه بیان کردیم، شما برای اصلاح قسمت های مختلف تحت جوشکاری می توانید الکترود 1006Y را به کار ببرید. این الکترود کمک می کند تا نقطه جوشکاری شده کاملا یکدست و منظم بوده شده و از طرفی هیچ گونه تجمع کربنی در این قسمت وجود نداشته باشد. در نتیجه برای جوشکاری هایی که ظاهر آن ها بیشتر در معرض دید قرار دارد، الکترود 1006Y می تواند مناسب باشد.
  • 4- نکته مهم در استفاده از الکترود 1006Y این است که شما چگونه و با چه زاویه ای آن را در محل جوش نگه دارید. این بستگی به هدف کار دارد. برای مثل اگر قرار است شما شیار زنی را انجام دهید، باید این الکترود را کج و تا زاویه 10 درجه نگه داشته و کار را انجام دهید. ولی در صورتی که قرار است اما اگر قرار است که در فولا و یا چدن سوراخی ایجاد کنید، باید الکترود 1006Y را کاملا عمودی بر روی سطح نگه دارید. نحوه قرار دادن الکترود بر روی سطح کار، بر روی کیفیت کار تاثیر می گذارد در نتیجه باید در جوشکاری تخصص کافی داشت.

آشنایی با کاربرد الکترود 1006Y:

الكترود 1006y نام دیگر آن الکترود برش و شیار زنی در صنعت جوشکاری براي برش زدن، ایجاد شیار و سوراخ كردن فولاد و چدن کاربرد دارد. درتمامی فولاد ها از جمله  منگنز، زنگنزن،مس،چدن و آلیاژهای آن کاربرد دارد. استفاده از الکترود 1006y این امکان را فراهم می کند تا دقت در جوشکاری بالا رفته و اتصال دو قطعه فلز یا آلیاژ با استحکام و ایمنی بیشتری همراه باشد. الکترود یک هادی الکتریکی است که برای تماس قسمت غیر فلزی مدارها (مثل:قسمت نیمه هادی، الکترولیت، خلاء یا هوا) استفاده می شود. کلمه الکترود 1006yتوسط  شخصی به نام ویلیام ویولن و به خواست دانشمند مایکل فارادی از دو کلمه یونانی تشکیل شده است. الکترونی که از الکترود ظاهر می شود کاتد یعنی قسمت منفی و الکترود که الکترون را دریافت می کند، آند نامیده می یعنی قسمت مثبت مدار.
الکترودها یا یک میله فلزی یا گرافیتی هستند که اطراف آن توسط یک پوشش که به عنوان یک عایق عمل می کند محصور شده است داخل این پوشش از موادی مثل آهک، اکسید سدیم، سلولز و غیره تشکیل شده است .مهمترین کار این پوشش ایجاد عایق است.
الکترود1006y یکی از پرکاربردترین الکترود ها می باشد.در هنگام خرید الکترود هر شخص با توجه به نیاز،هدف و ویژگی های  محل  الکترود مورد نیاز خود را انتخاب کندواقدام به خرید کند.

ویژگی الکترود1006y:

  • 1- تنوع در اندازه و حجم وزنی که باعث افزایش دامنه کاربردی آن می شود
  • 2- به دلیل ایجاد برش های منظم و یکدست این نوع الکترود ها برای ایجاد سوارخ و حفره در فولاد، مس، چدن و غیره مناسب می باشد.
  • 3- مهمترین نکته و ملاحضه ای که باید در هنگام استفاده از الکترود 1006y در نظر داشته باشیم در هنگام شیار زدن است که باید الكترود1006y را بین 5 تا 10 درجه نسبت به سطح كار در جهت کاری که انجام می دهیم كج نگه داریم . همچنین باید چند سوراخ در جهات مختلف براي خارج کردن قسمت های معیوب چدن  ایجاد کنیم برای این کار باید الکترود را نسبت به سطح عمود نگه داریم .

توصیه های ایمنی:

باید نکات ایمنی را در محل جوشکاری با توجه به متصاعد شدن دود و گاز رعایت کنیم.
باید همه وسایل و تجهیزات مطابق با آیین نامه ایمنی باشد

 

برای خرید این محصول از سایت ایلیا صنعت از اینجا اقدام نمایید.

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *