آشنایی با الکترود برش و شیارزنی

یکی از کاربردهای الکترودها در صنعت جوشکاری، برش دادن فلزات و ایجاد سوراخ در داخل ان هاست.
از دیگر کاربردهای جوشکاری می توان به سوراخ کردن و برش دادن فلزات اشاره نمود که توسط الکترود برش و شیارزنی انجام می گیرد. برای مثال سوراخ کردن فولادها، چدن و… باید به دقت صورت  گیرد به گونه ای که تمامی شیارها و سوراخ ها هم اندازه بوده و از طرفی از نظر شکل ظاهری، شیارها منظم و تمیز ایجاد شوند. در این صورت باید از الکترود برش و شیارزنی استفاده نمود. البته از آنجایی که هر الکترود کاربرد خاص خود را دارد لذا لازم است که اطلاعات بیشتری در مورد الکترود برش و شیارزنی داشته باشید تا متناسب با نیاز خود بتوانید بهترین کالا را خریداری نمایید.

مشخصات و کاربردهای الکترود برش و شیارزنی:

  • 1-همان گونه که از نام این نوع الکترود مشخص است، به منظور ایجاد هر گونه شیار و سوراخ در جوشکاری می توان از الکترود برش  استفاده نمود. مهمترین آلیاژهایی که می توان این نوع الکترود را بر آن ها اعمال نمود، فولاد و چدن هستند. البته توجه داشته باشید که با توجه به تفاوت در قطر و اندازه الکترود برش و شیارزنی و در نتیجه تفاوت در قطر سوراخ ها و شیارها، لازم است اندازه مورد نظر را به فروشنده اعلام کرده و جنس مناسب را تهیه نمایید.
  • 2-گاهی اوقات در زمان جوشکاری، برخی از قسمت های فلز آسیب دیده و در نتیجه خراب می شود. برای اصلاح این بخش ها باید از الکترود برش و جوشکاری استفاده نمود. البته عکس این قضیه هم وجود دارد به این معنا که اگر قرار است بخشی از فلز و یا حتی جوش های اعمال شده را از بین ببرید می توانید به سراغ همین الکترود بروید.
  • 3-لازم است به ذکر است زمانی که شما از الکترود برش و شیارزنی استفاده می کنید، نه تنها کمک می کند تا اعمال سوراخ و ایجاد شیار، به خوبی و با دقت هر چه تمام انجام شود بدون این که تمیزی کار از بین برود، بلکه با جلوگیری از جم شدن کربن در محل جوش، استحکام و کیفیت کار را بالا خواهد برد.
  • 4-نکته ای که لازم است بدانید این است که اگر قرار است در جوشکاری و ایجاد شیار از الکترود برش و شیارزنی استفاده کنید، حتما باید زاویه الکترود نسبت به سطح جوش، 10-5 درجه کج باشد اما برای ایجاد سوراخ باید حتما الکترود برش و شیارزنی را به صورت عمود نگه دارید تا سوراخ در همان محل و با همان اندازه ایجاد شود.

الکترود برش و شیار زنی یک نمونه از بهترین و کاربردی ترین نمونه از الکترود های موجود در بازار می باشد. شرکت صنعتی آما نیز توانسته نمونه هایی از این الکترود ها را تولید و روانه بازار نماید. الکترود 1006Y نمونه ای از کاربردی ترین الکترودهای مخصوص برش و شیار زنی تولید شده توسط شرکت آما می باشد.

توضیحاتی در مورد الکترود برش و شیار زنی:

الکترود برش و شیار زنی دارای قابلیت های بسیار زیادی می باشد. زیرا به کمک این الکترود ها می توان به راحتی شیار زنی برای اصلاح جوش و یا برش قسمتی از جوش را انجام داد. برای سوراخ کاری نیز می توان از الکترود مخصوص برش و شیار زنی استفاده کرد. بدین ترتیب الکترودهای برش و شیار زنی از جمله الکترودهایی به شمار می روند که در صنایع مختلف دارای کاربردهای بسیار گسترده ای می باشند.

معرفی الکترود برش و شیار زنی:

الکترود 1006Y که شرکت آما تولید کرده، یک نمونه از بهترین الکترودهای برش و شیار زنی به شمار می رود. الکترود برش و شیار زنی 1006Y شرکت آما می تواند با بهترین کیفیت ممکن عملیات سوراخ کردن، شیار زنی و برش را انجام دهد. معمولا الکترود شیار زنی را باید به اندازه 5 الی 10 درجه مایل نگه داشت تا بتوان به راحتی از آن برای شیار زنی استفاده کرد. در صورتی که هدف سوراخ کردن نقطه ای باشد، باید الکترود برش و شیار زنی را به صورت عمود نگه داشت. بدین ترتیب زاویه نگهداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. الکترود برش و شیار زنی با قطر های 3.2، 4 و 5 میلی متر تولید و روانه بازار می شود. بدین ترتیب بر اساس نیاز می توان نمونه مناسب از این الکترود ها را پیدا کرده و از آن استفاده نمود.

کاربرد الکترود برش و شیار زنی:

الکترود برش و شیار زنی را می توان برای محصولاتی به کار برد که جنس آنها از فولاد و یا چدن می باشد. زیرا امروزه در صنعت محصولات فولادی و چدنی بیشترین کاربرد را دارند. از جمله مواردی که فولاد و چدن استفاده زیادی می شود، ساختمان سازی می باشد. صنعت ساختمان یکی از گسترده ترین صنایع در حال حاضر به شمار می رود.

برای خرید الکترود برش و شیارزنی که از سایت ایلیا صنعت اینجا کلیک کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *